economie

Wat is SEO en hoe pas je dit toe?

SEO

In de digitale wereld komen heel veel verschillende afkortingen voor. Vaak afkortingen waar je nog nooit van hebt gehoord of waar je zelf geen touw aan vast kunt knopen. Een afkorting die de meeste website-eigenaren wel degelijk kennen of in elk geval vaak hebben gehoord is ‘SEO’. Dit klinkt ietwat ingewikkeld, maar dat valt gelukkig reuze mee. SEO staat namelijk voor Search Engine Optimization. In het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Met andere woorden: met behulp van SEO zorg je ervoor dat jouw website beter vindbaar wordt in populaire zoekmachines zoals Google. 

Het belang van een goede SEO 

Maar hoe belangrijk is SEO nu daadwerkelijk? Zoals je waarschijnlijk wel kunt begrijpen héél belangrijk. Zoekmachines hebben een groot deel van de digitale markt overgenomen. Mensen zoeken massaal via zoekmachines naar producten, mensen en diensten. Wanneer jouw bedrijf niet hoog binnen de zoekresultaten eindigt, dan is de kans groot dat je veel potentiële klanten misloopt. Met een goede SEO zorg je er dus niet alleen voor dat je website beter vindbaar wordt, maar ook dat jouw website een hogere omzet weet te genereren. 

SEO toepassen 

Het belang van een goede SEO is waarschijnlijk wel duidelijk, maar hoe pas je dit dan precies toe? Het grootste voordeel van SEO is dat er niet slechts één kant-en-klare oplossing is. Je kunt SEO op heel veel verschillende manieren toepassen. 

Hierbij maken we allereerst onderscheid tussen SEA en SEO. Bij SEA is er vaak sprake van zogenaamde betaalde advertenties. Dit is bij SEO niet het geval. Als het gaat om een goede SEO, dan zijn er verschillende technieken die je kunt toepassen of die een online marketeer voor jou kan realiseren. We hebben ze hieronder voor je op een rijtje gezet: 

  • Goede content schrijven voor je website. Dit is iets wat vaak vergeten wordt. Toch is het wel ontzettend belangrijk. Een tiental jaren terug dachten veel ondernemers Google te slim af te zijn. Hierbij gebruikten ze zoekwoorden waarop ze gevonden wilden worden en lieten deze ontzettend vaak terugkomen in één tekst. In het begin werkte dit ook. Inmiddels zijn de robots van Google wel slimmer en heeft dit weinig nut en wordt het zelfs als spam beschouwd. Google wil garanderen dat iedere bezoeker van de zoekmachine ook daadwerkelijk relevante informatie voorgeschoteld krijgt. Daarom scoor je als website veel hoger als je kwalitatieve en relevante content plaatst. Dat zorgt er niet alleen voor dat jouw bezoekers een betere ervaring genieten, maar ook dat Google de site hoger op kwaliteit laat scoren.
  • Het plaatsen van relevante en unieke afbeeldingen helpt zeker om beter zichtbaar te worden in Google. Bovendien heeft het ook een positief effect op jouw bezoekers. Uit onderzoek blijkt dat mensen vaak maar 10 procent van webteksten onthouden. Dit percentage wordt veel hoger wanneer het verhaal vergezeld wordt met goede foto’s.
  • Linkbuilding is tegenwoordig een zeer populaire en effectieve methode om hoger in Google te eindigen. Hierbij betaal je vaak voor zogenaamde backlinks die op relevante websites worden geplaatst. Maar je kunt ook aan interne linkbuilding denken. Hierbij verwijs je op je eigen website door naar andere pagina’s binnen de site. Hoe belangrijker de informatie, hoe vaker je hiernaar kunt linken. Dat zorgt voor een betere gebruikerservaring op de site, maar tegelijkertijd ook voor een hogere kwaliteitsscore op Google. Win-win. 

Geef een reactie