TechnologyTips

SEO consultancy: wat is het en waarom heeft u het nodig?

SEO consultancy

Hoor je vaker de term SEO consultancy vallen en ben je benieuwd wat het precies betekent? Als je als ondernemer afhankelijk bent van je website om nieuwe klanten te vinden is het in ieder geval slim om je erin te verdiepen. SEO consultancy is in feite niets anders dan advies inwinnen over de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines als Google. Een SEO consultant (bijv. via Doublesmart | SEO consultant) weet alles van zoekmachine optimalisatie, en kan jou helpen om meer klanten te vinden via Google. Of eigenlijk: om klanten jou te laten vinden in Google. Hoe hij dat doet? Dat lees je hier!

Wat doet een SEO consultant precies?

Het is de taak van een SEO consultant om jouw website of webshop zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te krijgen. In hoeverre dat mogelijk is, is natuurlijk afhankelijk van de concurrentie die er zit op de door jou gekozen zoektermen. Daarom is het eerste wat er gedaan moet worden een zoekwoordenonderzoek. In dit onderzoek wordt gekeken naar het zoekvolume op voor jou relevante termen, en naar de concurrentie die erop zit. Als een term een heel hoog zoekvolume heeft, wordt hij namelijk doorgaans ook al veel door concurrenten gebruikt. Het is dan slimmer om voor een andere variant te kiezen, waarmee je makkelijker bovenaan de zoekresultaten kan komen te staan.

Een SEO expert verhoogt je domain authority

Als je een SEO consultant inschakelt zal deze waarschijnlijk als eerste checken wat je domain authority is. Dit getal tussen de 0 en 100 geeft in feite aan wat de waarde van je website is. Hoe hoger dit getal, hoe hoger je website in de zoekresultaten zal staan. Dit getal zal stijgen naarmate er meer websites naar jou linken, want daardoor denken zoekmachines natuurlijk dat content waardevol en relevant is. Om die reden besteden veel SEO experts veel aandacht aan linkbuilding. Door geregeld artikelen op andere websites te plaatsen met een link naar de jouwe erin zal je domain authority (DA) langzaamaan stijgen, met als gevolg dat je meer bezoekers trekt.

Website optimalisatie

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij SEO, maar ook je website zelf moet (los van de content die erop staat) geoptimaliseerd worden. Zo is het heel erg belangrijk dat hij snel laadt, want mensen haken nu eenmaal snel af als een website traag laadt. Daarom geeft Google de voorkeur aan super snelle websites, en toont deze veel hoger in de zoekresultaten. Ook moeten alle pagina’s een duidelijke metatitel en -omschrijving hebben, een overzichtelijk menu, en ook responsive websites scoren beter. Meer dan 50% van de mensen bezoekt websites immers op hun telefoon, en ook daar let Google op. Bij Doublesmart (link in eerste alinea) kunnen ze je in ieder geval alles over SEO vertellen, en helpen om je website, content én domain authority te verbeteren.

Geef een reactie