Algemeen

Is SEO gratis?

Het is misschien wel het belangrijkste onderdeel van online marketing: SEO. Je kunt er als webshop of website niet meer omheen. Maar veel ondernemers vragen zich af: is SEO gratis is? En wat levert het me op? De antwoorden lees je hier.

Wat is SEO?

SEO is het proces waarbij een website wordt geoptimaliseerd voor Google, Bing, Yahoo en andere zoekmachines met als doel meer webverkeer te genereren en de zichtbaarheid van de site te verbeteren. Hierdoor krijg je niet alleen bezoekers, maar vooral ook de juiste bezoekers. Namelijk de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw soort producten of diensten. Of iets willen lezen over onderwerpen waar jij over blogt.

Waarom elke website SEO nodig heeft

  1. Zonder SEO komt jouw website niet op de resultatenpagina’s van de zoekmachines, waardoor je geen organisch verkeer krijgt.
  2. SEO kan helpen om de naamsbekendheid van jouw website te vergroten, omdat het jouw website of webshop onder de aandacht brengt bij mensen te krijgen die zoeken naar trefwoorden die verband houden met jouw bedrijf/website.
  3. Goede SEO kan helpen om de betrouwbaarheid van jouw website te vergroten, omdat het laat zien dat jij een autoriteit bent in de branche en dat je inhoud van hoge kwaliteit levert aan gebruikers.

Is SEO gratis?

Het eenvoudige antwoord is nee. Hoewel er veel gratis tools en tactieken zijn die je kunt gebruiken om de SEO van jouw site te verbeteren, moet uiteindelijk iemand betalen voor al die optimalisatie-inspanningen.

Of je nu kiest om het zelf te doen of een bureau of consultant inhuurt, iemand zal tijd en/of geld moeten investeren om jouw site beter zichtbaar te maken in de zoekresultatenpagina’s van Google, Bing, Yahoo en co.

Je kunt bijvoorbeeld zelf een tool gebruiken en op basis van die uitkomsten zelf aan SEO doen. Denk aan een nieuw blog schrijven over een onderwerp dat die tool adviseert. Of de bestaande producttekst herschrijven om hoger in de zoekresultaten te komen. Daarnaast kun je natuurlijk ook een zzp´er of bureau inschakelen om de SEO voor jou uit handen te nemen.

Is SEO de investering waard?

Dit is een moeilijke vraag om te beantwoorden omdat het van veel factoren afhangt, waaronder de grootte van jouw bedrijf, jouw bedrijfstak en doelmarkt. Maar ook hoeveel tijd en geld jij bereid bent te investeren in SEO. Want een bedrijf met veel concurrentie zal meer moeite hebben met SEO-resultaten behalen. De concurrentie zit immers ook niet stil. Echter is het voor bedrijven met een grote doelgroep wel heel belangrijk om goed vindbaar te zijn via de zoekmachines.

Een bekend gezegde binnen de marketing luidt: “De beste plek om een lijk te verbergen is de tweede pagina van Google.” De gedachte hierachter is dat bijna niemand verder kijkt dan de eerste pagina van Google, Bing etc. Oftewel: men klikt altijd op een van de eerste websites die de zoekmachines laten zien. En precies daarom is SEO zo belangrijk. Je hebt niks aan een plek op de derde pagina, want daar kijkt niemand naar. Bovendien kost het bij SEO – in tegenstelling tot advertenties – geen geld als iemand op jouw website komt. Je haalt dus gratis verkeer binnen als je jouw website of webshop optimaliseert. Bijvoorbeeld door blogs te schrijven, aan linkbuilding te doen en jouw website technisch te verbeteren.

Hoewel SEO gratis niet bestaat, is de ROI van SEO de investering zeker waard.

Geef een reactie